Monday 14 March 2011

TOKOH SINOGRAFI

ROBERT WOODROW WILSON

 Robert Wilson dilahirkan pada 04 Oktober 1941 di Waco,Texas.  Ia mendapat pendidikan di University of Texas di dalam bidang Peniagaan Pentadbiran pada tahun 1959-1962.  Kemudian ia berpindah ke Brooklyn pada tahun 1963 dan menerima BFA dalam seni bina dari Institut Pratt pada tahun 1965.  Robert Wilson adalah seorang pengarah dan penulis naskah.  Ia juga bekerja sebagai koreografer, artis, pelukis, seniman video, dan pereka pencahayaan.

Pada tahun 1968, ia telah menubuhkan sebuah syarikat prestasi eksperimen “Byrd Hoffman School Byrds” yang merupakan nama untuk seorang penari yang membantunya mengatasi kesulitan bicara saat remaja.  Dengan adanya syarikat ini, ia telah mencipta sebuah karya besar yang pertama, bermula pada tahun 1969 iaitu The King spanyol, The Times Life, dan Sigmund Freud.  Selain daripada karya-karyanya yang dipentaskan di panggung-panggug, ia juga membuat patung, gambar, dan pereka perabot.  Ia juga pernah memenangi Golden Lion pada 1993 untuk pemasangan patung.
            Antara hasil kerja Robert Wilson ialah Deafman Glance at the University Theatre in lowa City (1970), The Life and Times of Joseph Stalin in Copenhagen, New York and Sao Paolo (1973), Einstein on the Beach by Philip Glass, Premiere, Festival d’Avignon, with performances in Europe and the Metropolitan Opera, New York City 1976, the forest 1988, swan song 1989, the black rider 1990, dan banyak lagi hasil-hasil kerja yang telah dilakukan oleh Robert Wilson sepanjang penglibatan ia di dalam industri teater.




JOSEPH SVOBODA
Joseph Svoboda di lahirkan pada 10 Mei 1920 di Claslav, Cekoslovakia dan meninggal dunia pada 08 April 2002 di Praha. Ia adalah seorang seniman dan pereka yang indah. Ia memulakan pengajiannya sebagai seorang arkitek adalah di sebuah sekolah di Praha.  Namun pada akhir perang dunia yang ke dua ia telah tertarik dengan teater dan rekaan.  ia mengambil serius tentang minatnya dengan memulakan pembelajarannya dalam bidang sinografi pula di Konservatorium Praha dan arkitektur di Akademi seni Terapan.  Ia menjadi pereka utama di Czesh Teater Nasional pada tahun 1948 selama lebih dari 30 tahun.
           
Joseph Svoboda juga bertanggungjawab memperkenalkan teknologi moden seperti plastik, hidrolik,dan lanser di dalam rekaanya.  Pada tahun 1967 ia telah mencipta kesan khas yang sangat terkenal iaitu sebuah tiang tiga dimensi cahaya dan ini dibuat dengan menggunakan campuran aerosol.  Joseph Svoboda mendapat penghormatan dengan hasil-hasil rekaannya serta mendapat gelaran Doktor dari Royal College of Arts di London, Denison dan Western Michigan university di Amerika Syarikat.
Dianggarkan Joseph Svoboda telah mengarah lebih kurang 700 persembahan teater dan opera.  Di dalam karyanya ia menggunakan cahaya, gambar objek, fotografi dan manipulasi objek yang digabungkan untuk mencipta hidup, pergerakkan di dalam karya seni persembahannya. Antara hasil kerjanya adalah Waiting For Godot, Romeo And Juliet.




Edward Gordon Craig in the role of Hamlet in 1897 .
 Edward Gordon Craig di lahirkan pada tahun 16 Januari 1872 di jalan kereta api, Stevenage, di Hertfordshire, Inggeris dan meninggal dunia pada 29 julai 1966 di Vence, Prancis.  Ia juga dikenali sebagai Gordon Craig iaitu seorang pengamal teater.  Ia juga bekerja sebagai pelakon, penerbit, pengarah dan pereka.  Craig adalah anak kepada pelakon yang di hormati Ellen Terry. Craig banyak menghabiskan sebahagian besar masa kecilnya dari usia 8 tahun pada 1889-1897, di belakang panggung di teater Lyceum di mana ibunya adalah wanita yang terkemu dan banyak belakon di Sir Henry Irving.

Pada tahun 1983, Craig telah berkahwin dan mempunyai empat orang anak iaitu Rosemary, Robin, Petrus dan Philip.  Namun dengan kekasihnya Elena Meo dia juga mempunyai dua orang anak iaitu Nelly dan Edward Carrick.  Ia menyatakan pengarah adalah seniman sejati dari teater.  Namun terdapat kontroversi yang menyatakan pelakon tidak lebih penting daripada boneka.
            Craig bekerja sebagai pelakon di syarikat Sir Henry Irving, tetapi ia lebih tertarik dan minat pada seni serta dia juga belajar mengukir kayu di bawah pengawasan James Prde dan William Nicholson.  Karyanya berakhir pada tahun 1897 ketika ia melakukan rekaan terhadap teater.  Antara hasil kerja yang dilakukannya adalah The actor and overpuppet in the journal The Mask 1908, The art of theatre 1911, Drama for Fools, Puppet magazine 1918-1919 serta banyak hasil-hasil karya yang dilakukannya.



ADOLPHE APPIA
Adolphe Appia di lahirkan pada 1 September 1862 di Geneva dan meninggal dunia pada 29 Februari 1928 di Nyon.  Dia adalah seorang arkitek dan ahli teori dari pencahayaan panggung dan dekorasi.  Appia terkenal kerana banyak pemandangan di dalam rekaannya untuk Wagner Opera.  Dia juga menolak set dua dimensi dicat untuk tiga dimensi, ini kerana ia mempercayai bahawa cahaya adalah untuk membentuk hubungan antara pelakon dan tatacara prestasi dalam ruang dan waktu dengan melalui penggunaan kawalan cahaya, intensitas warna dan manipulasi.  Appia juga mencipta perspektif baru dalam rekaan pemandangan dan pencahayaan panggung.

Salah satu alasan pengaruh kerja Appia dan teori adalah bahawa dia bekerja pada saat lampu elektrik baru saja berkembang.  Prinsip utama hasil karya Appia adalah bahawa kesatuan artistic adalah fungsi utama dari pengarah dan pereka.  Appia menyatakan bahawa dua set lukisan dimensi dan dinamik adalah prestasi yang diciptanya, adalah penyebab utama pepecahan dan pengeluaran di zamannya.  Ia juga menyatakan tiga elemen sebagai asas untuk mencipta “mise en scene” :

·         Dinamik dan tiga dimensi oleh pelakon gerakan
·         Tegak lurus pemandangan
·         Menggunakan kedalamn dan dinamik horizontal ruang prestasi

Appia mengaggap cahaya sebagai unsure utama yang bersatu bersama semua aspek pengeluaran dan ia konsisten berusaha menyatukan unsure-unsur muzik dan pergerkan teks dan skor untuk aspek yang lebih mistik dan simbolik cahaya.  Dia sering cuba untuk memiliki pelakon, penyanyi dan penari bermula dengan gerakan simbolik yang kuat atau gerakan dan diakhiri dengan gerakan simbolik.  Dalam pengeluarannya, cahaya pernah berubah, dimanipulasi dari saat ke saat, dari tindakan untuk bertindak. Akhirnya, Appia berusaha menyatukan gerakan panggung dan panggunaan ruang, irama panggung dan mise en scene. 
Appia adalah seorang pereka pertama yang memahami potensi pencahayaan panggung untuk melakukan lebih daripada sekadar menerangi pelakon dan pemandangan yang dicat.  Antara hasil kerjanya adalah der Ring des Nibelungen, Die Meistersinger von Numberg, Tristan und Isolde dan banyak lagi hasil kerja Appia.





No comments:

Post a Comment